DACII/GEŢII VOR RENAŞTE !!!

Articole despre Daci/Geţi, Dacia/Geţia (Articles with Dacians/Getae, Dacia/Getia)

Despre mine

Fotografia mea
Constanta, Romania
OM dac/get mandru de stramosii lui ! (Proud Dacian OM); - studii: postuniversitare - masterat (master degree) Universitatea "Ovidius" Constanta; - hobby: muzica, tatuaje, istorie adevarata (music, tattoos, true history); Daca esti tolerant, tolereaza-mi intoleranta / If you are tolerant, tolerate my intolerance. "Prostul moare de grija altuia."

joi, 3 iunie 2010

Nicolae Iorga: Ideea Daciei Românesti

In vasta sa operã, Nicolae Iorga a abordat multiple domenii ale culturii si civilizatiei românesti si universale. Geniu universal, el a avut uluitoarea capacitate sa abordeze exhaustiv si într-un tot unitar istoria, cultura si civilizatia poporului român, vãzutã “nu ca o entitate metafizicã, ca o plãsmuire a mintii abstracte, ci ca o uriasã fiintã, trecutã prin multe lupte, încercãri si suferinte (...) care astãzi e în stãpânirea unei mosteniri, unui patrimoniu de traditii, de datini, de istorie trãitã, care face originalitatea lui…”. În domeniul istoriei patriei, el a elaborat monografii si sinteze de mare valoare, ca savant, patriot si om politic implicat plenar în evenimente vizând originea, unitatea si refacerea unitãtii statale a poporului român. Mãrturie stau si cele aproximativ 70 de articole publicate în ziarul Neamul românesc si apoi în trei emotionante volume cu titlul “Rãzboiul nostru în note zilnice”, care reconstituie cuvântarea tinutã la serbarea pentru Unirea tuturor românilor, în noiembrie 1918, la Teatrul National din Iasi.
Referindu-se la România Unitã prin jertfe de sânge, el o considerã de acum “vesnicã în hotarele ei, (…) în ciuda invidiei si a urii dusmanilor nostri seculari, din douã motive: pentru cã un popor întreg a voit-o si pentru cã ea nu înfãtiseazã decât îndeplinirea, fatalã, a unei idei pe care au pãstrat-o ca o sfântã comoarã, veacurile”.
Judecãtile de valoare, argumentele, ipotezele, analogiile sintetizate în aceste articole au valoare de precepte de viatã, cu valoare aforisticã si pilduitoare, în centrul lor situându-se ideea de “Dacie Româneasc”: ideea operei politice înfãptuite (Marea Unire) e veche ca neamul însusi; niciunul dintre neamurile care ne înconjoarã nu are ideal national ca al nostru, el fiind asa de vechi; ideea nationalã româneascã se numãrã cu sutele de ani si cu miile de la începuturile ei; ea a fost conservatã în grai românesc pe când Roma Apuseanã nu mai era iar cea rãsãriteanã abia se încropea; ideea unitãtii nationale, intratã în adâncul sufletului popular, a fost pãstratã ca o sfântã comoarã fiindcã izvora dintr-o civilizatie politicã milenarã, fie ea a Daciei eroice, fie a romanitãtii dispãrute. La 1918, unitatea dacoromână presupunea si un singur teritoriu, care este cel al vechii Dacii. Despre Dacia care a fost s-a vorbit în Renastere; o bãnuiau voievozii, o bãnuia Stefan cel Mare “care domnea peste Milcov si stãpânea cetãti în Ardeal”; Mihai Viteazul a avut Ardealul cum îl avem acum. A fost ucis, dar ideea a rãmas. Cãrturarii l-au tradus pe Herodot si au dat stiri despre “Scitia începuturilor noastre”. Simion Stefan, mitropolitul de la Bãlgrad, da de stire lui Vasile Lupu al Moldovei despre “Ardealul cel mãnos care cuprinde o parte de Dacie”; mai apoi Miron Costin verbea??, în spiritul iluminismului polon, despre Dacia de odinioarã, “de la vãile Maramuresului pânã la undele Mãrii”: Locul acesta dar, unde este acum Moldova si Tara Munteneascã este drept Dacia, cum si tot Ardealul, cu Maramuresul si cu Tara Oltului. El creiona hotarele Daciei între Nistru, Marea Neagrã, Dunãre, Panonia, Moravia si Podolia, (...) peste Nistru, Podolia, pânã la apa Buhului si peste Dunãre Misiile amândouã, cãrora le zicem acum Dobroge si o parte de Iliria. Aceasta “sã fi fost Dacia”.
În pofida politicienilor obedienti si oportunisti, a cursurilor academice germane de la Fundatia Carol, zice Nicolae Iorga, s-a înfãptuit idealul românesc. “Altfel, despre Dacia si glorioasa ei romanitate vorbeau la Iasi, la Cluj si Bucuresti preotii si cãrturarii, prin alte pãrti pãmântul nostru e dezbinat, întelegând aceste lucruri ca pe un punct de Crez”. “Si asa - zburând din om în om, din generatie în generatie, sfintele limbi de foc, ducând suflet moldovenesc în Ardeal, suflet ardelenesc dincoace . când ideea Daciei celorlalti s-a ridicat cu steagul Fenixului înviat din cenusã odrasla de tãran Tudor din Vladimiri cu steagul nemuritorului nostru vultur, între un Naum Rîmniceanu, monahul muntean de sânge ardelenesc, si între un Gheorghe Lazãr (...) si unul si altul propovãduind despre Dacia noastrã”.
Titanul spiritului national încheie patetica sa cuvântare cu îndemnul “Sã fim vrednici de ce avem!”.
Iar noi încheiem încercând sã citim printre rânduri:
Ideea renasterii Daciei în vechile ei granite, odatã s-o datã, l-a animat si pe Nicolae Iorga.
El, istoricul de mari subtilitãti, vede noua Dacie ca pe o mare românitate, renãscutã din cenusã ca pasãrea Fenix; însusi numele Dacia este pavãzã si standard.
La început de ianuarie 2008, când scriitorul Gligor Hasa propunea în Conferinta Judeteanã Hunedoara a Uniunii “Vatra Româneascã” militantism pentru schimbarea numelui de România în acela de Dacia, peste toti cei care, în unanimitate, au votat, a plutit desigur duhul lui Nicolae Iorga.


Prof. Gligor HASA
*articol preluat din Dacia magazin, martie 2008

2 comentarii:

  1. Titanul spiritului national încheie patetica sa cuvântare cu îndemnul “Sã fim vrednici de ce avem!”.
    Ce inseamna a fi vrednic ? Nu suntem si nu am mai fost de ceva timp incoace vrednici de ce ne-au lasat stramosii. Generatie dupa generatie ne-am inmuiat. Nu mai vedem "soarele si cerul". Nu mai avem pic de demnitate si forta ca popor. Ne ducem spre "vale sau spre deal", dupa cum cineva pune indicatoarele. Nu mai avem fiecare din noi clopotul de alarma al neamului. Iar daca cineva mai trage unul razlet cand si cand, ne facem cruce si trecem mai departe si nu se intampla nimic. Eu zic, fara sa stau prea mult pe ganduri ca de aia ne este rau, pentru ca ne-am inmuiat ca popor. Nu mai avem etalonul credintei si moralei strabune la loc vizibil si de cinste. Zace sub brazda cu oasele inaintasilor, sau cine stie pe unde incuiat sub lacate.
    Ce folos am avea daca de azi incolo tara noastra s-ar numi Dacia. Doar numele credeti ca ne va fi deajuns sa ne altoiasca cu parul sezuturile sa ne desteptam din somnul cel de moarte ? Acest lucru, schimbarea numelui tarii, este ultimul care ar trebui sa se faca vreodata. Mai intai de toate vrednicia noastra si constientizarea faptului ca meritam sa fim mandrii de ceea ce suntem. Apoi e loc si de nuante, ca degeaba se schimba numele daca ramanem lafel. "Pe deafara-i vopsit gardu, inauntru-i leopardu"..rapciugos.
    Votam de fiecare data sa ne conduca indiferentii de soarta tarii asteia, jar pe oala lor si atat. Poate n-ar fi rau sa impartim dregatoriile dupa metoda lui Vlad Tepes. "Biorul" respectiv sa aiba un scaun de recunostinta si-o teapa pentru nevolnici, hrapareti si indiferenti. Ca sa stie ca atat timp cat se vor ridica la vrednicia stamoseasca vor fi respectati si pot avea oricand sansa sa se retraga infranti si neputinciosi daca dau gres, insa o sa-i infigem la loc de "cinste" daca n-au sa renunte de buna voie la ciolan.( povesti ce mai atata tura-vura ).

    RăspundețiȘtergere
  2. Si mai e ceva. Slavim faptele de vitejie ale inaintasilor. Burebista , Decebal, pleiada de cnezi care au reusit sa tina laolalta spiritul dacic in perioadele in care nu mai eram uniti de un singur sceptru, Neagoe Basarab,Mircea cel batran, Stefan cel Mare, Vlad Tepes, Mihai Viteazu, Tudor Vladimirescu, Avram Iancu si Horea si multi altii, insa nu facem nimic din ceea ce i-a ridicat pe acesti inaintasi la rangul de varfuri ale neamului. Ne batem cu caramida in piept ca asta ( exemplul fiecaruia din cei amintiti ), este forta poporului nostru si taria lui de caracter, insa noi suntem "tacuti si cuminti" masa de manevra, de la deal la vale si inapoi in calea istoriei. Fiecare epoca a ei are arme de lupta specifice iar conducatorii buni se ridica dintre cei mai buni ai neamului. De vreo cateva sute bune de ani n-am mai avut niste conducatori care sa fie cei mai buni dintre noi. Am crezut ca asta se intampla datorita "stabilitatii" vremurilor care dau sansa unei lichele sa se inalte sa ajunga chiar sa conduca, sa se imbuibe si sa nu-i pese prea tare de ce are in spate de dus, dar nu e asa. Asta se intampla datorita noua, datorita faptului ca suntem "glod" si nu "cremene". Ne culcam seara cu frica si teama in pat langa noi. Frica si teama de viitor. Frica si teama pentru serviciul nostru ( sclavagism de tip modern ), frica si teama pentru ce ni s-ar putea intampla daca am scoate capu si-am ridica ochii sa privim spre cer. Mergem cu capul in pamant ca ne e frica sa nu ne impiedicam si sa cadem, ne e frica ca n-o sa mai putem sa ne ridicam de jos. Suntem mandrii pe nedrept de puterea inaintasilor. Pe nedrept pentru ca nu meritam sa fim mandrii de "forta" lor, pentru ca nu ne ridicam la aceeleasi cote de stabilitate si daruire. Inaintasii "etalon" ai neamului aveau pe cine se sprijini, cu cine infaptui ceea ce au facut. Stau si ma gandesc ca noi asteptam sa apara un Tepes, sau un Stefan sa ne conduca, da atunci cand o sa se uite sa vada cu cine poate infaptui ceva si cand o sa vada o multime de "destepti"( unul mai ceva ca celalalt ) de tradatori ( unul mai istet si mai scolit ca celalalt )tare imi este c-o sa ceara o derogare de la "regula neamului " si-o sa zica pass.

    RăspundețiȘtergere